Ziet jouw werkplek er binnenkort helemaal anders uit?

Ziet jouw werkplek er binnenkort helemaal anders uit?

Niet enkel het leven en onze levensstijl zijn de laatste maanden drastisch veranderd. Voor velen onder ons is de woonkamer ook een (tijdelijke) werkplek geworden. Nu thuiswerken het nieuwe normaal is, denk je er misschien aan om je bureau onder handen te nemen? Ziet jouw werkplek er binnenkort helemaal anders uit? Of zoek je nog naar praktische en creatieve oplossingen hiervoor? Jouw prioriteiten en wensen zullen afhangen van de situatie en het aantal uren of dagen dat jij per week thuiswerkt, maar we helpen we je sowieso met volgende mogelijkheden en tips vanuit onze ervaringen.

Ben je een sporadische thuiswerker?

Werk je soms thuis, maar merendeels buitenshuis? Dan is een werkplek in je woonkamer misschien iets voor jou. Een wandkast waarin een bureau verwerkt is, kan jou de ideale oplossing bieden. Wanneer de kinderen naar de crèche of school zijn, heb je een rustige werkplek. Je geniet van het uitzicht op de tuin. De koffiezet in de keuken is lekker dichtbij. En als jullie ’s avonds luieren in de sofa, kan je het werk en bureau letterlijk afsluiten met de kastdeuren.

Of werk je frequent van huis uit?

Werk je één of twee dagen per week van thuis? Of heb je vaak video meetings? Dan is een afsluitbare werkplek beter afgestemd op jouw situatie. Ze kan verbonden zijn met de woonkamer zodat je contact hebt met het gezin, maar is eveneens afsluitbaar tijdens belangrijke meetings.

Thuiswerken, je kent niet anders?

Heb je een eigen zaak of werk je elke dag van huis uit? Dan moet jouw thuiskantoor praktisch zijn en vooral ook een professionele uitstraling hebben. Een werkruimte dichtbij de voordeur vormt hier een goede oplossing. Zeker wanneer je klanten ontvangt of vaak fysieke vergaderingen met collega’s of leveranciers hebt. Er is een duidelijke grens tussen privé en werk. Hoe groot je woning of kantoor moet zijn, dient steeds te worden afgestemd op jouw wensen en mogelijkheden.

Tips voor productief thuiswerken

Uit een studie blijkt dat 45% van de werknemers thuis productiever en efficiënter werken dan op kantoor. Flexibele uren, geen woon-werkverkeer of files verhogen de persoonlijke work-life balans. Natuurlijk zijn er enkele valkuilen bij thuiswerken. De grootste hiervan zijn de afleidingen. Ze werken nefast op de productiviteit en professionaliteit. We delen alvast 7 aandachtspunten waardoor jij een fijne én productieve werkdag kan hebben.

1. licht en verlichting

Natuurlijk daglicht verhoogt de productiviteit en tevredenheid, zowel thuis als op kantoor. Kies daarom voor een goed verlichte werkplek. Vermijd reflecties op je beeldscherm, want dit leidt enkel tot frustraties. Zorg aanvullend voor een ondersteunende kunstverlichting. Zo zal jij je minder moe voelen en/of hoofdpijn krijgen. Kies voor een functionele verlichting met een hogere kleurtemperatuur (3000-4000K of >5000K). Dit verhoogt je concentratie en productiviteit! Mooi meegenomen, zeker tijdens de donkere wintermaanden.

2. neem tijdig pauze

Sta regelmatig op en strek de benen. Las een korte pauze in, maak een kop koffie of wandel even door de tuin. Niet enkel je lichaam maar ook je hersenen hebben op frequente basis rust nodig. Door regelmatig pauzes in te lassen (ongeveer 1 pauze per uur) verhoog je jouw werkprestaties.

3. bouw routine op of houd ze aan

Laat je niet verleiden om in je pyjama te werken, maar start je dag zoals je dit anders doet. Neem een douche, ontbijt en schakel zo je werkmodus aan. Het geeft je energie om de werkdag te starten! En brengt je niet in verlegenheid als er een onverwachte videocall doorgaat.

4. opgeruimd staat netjes

Rommel zorgt voor afleiding. Je verliest er jouw focus door. Ruim dus tijdig alle rondslingerende papieren op en orden alle documenten in fysieke en digitale mappen zodat je overzicht houdt. Orde en structuur helpen om stress te verminderen en geven je rust. Zo maak je ook plaats voor een plantje of iets anders waar je blij van wordt op je werkplek.

5. ergonomie

Besteed ook aandacht aan je kantoorinrichting. Kies voor een ergonomische bureaustoel in plaats van de zetel. Of stel je beeldschermmonitor op de goede hoogte af. Investeer eventueel in een laptophouder. Je zal merken dat je minder rug- en nekklachten hebt.

6. zorg voor flexibiliteit

Onze gezinssamenstelling of manier van leven evolueert. Daarom is het een meerwaarde als je woning aanpasbaar is naargelang de situatie. Het loont zeker de moeite om vooruit te denken zodat jij en je woning samen kunnen groeien of krimpen. Een brede trap of vloeropening maken het bijvoorbeeld mogelijk om op termijn een lift te installeren. Een bureau kan de speelkamer worden. Of wat denk je van een garage of carport die tot professionele ruimte kan verbouwd worden? Dit zijn slechts enkele ideeën om slim met ruimte om te springen. Kies ervoor om 80% neutraal en tijdloos in te richten en 20% gepersonaliseerd in te vullen, aangepast aan tijdelijke of specifieke oplossingen. Deze marge geeft ademruimte om de woning aan te passen aan verschillende situaties.

7. Maak een plan

Je moet organiseren en plannen. Iedereen werkt met taken en maakt afspraken, ieder op zijn of haar manier. Als je niet plant, dan bepalen anderen hoe jij je tijd spendeert. Met een goed plan bepaal je dit zelf. Het helpt je bovendien om dingen zo efficiënt te doen dat er meer tijd overblijft voor creativiteit en andere leuke dingen. Laat ons weten of jouw werkplek er binnenkort helemaal anders uitziet…

Heb je bouw- of verbouwplannen? Neem dan zeker contact. Samen stemmen we jouw wensen, verwachtingen en mogelijkheden af.